2.4
Novela zákona o přeměnách obchodních společností
Mgr. Ing. Zdeňka Kůsová
Dne 19. července 2024 nabyla účinnosti dlouho očekávaná novela zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev (dále jen "ZoPSD"), a to pod č. 162/2024 Sb. (dále jen "novela").
Novela reaguje zejména na změny unijní úpravy a přináší výrazné administrativní zjednodušení procesu přeměny obchodních společností (např. ruší povinnost zveřejnit v obchodním věstníku oznámení o uložení projektu přeměny do sbírky listin či jmenovat znalce pro ocenění jmění soudem), mění podmínky poskytování zajištění věřitelům přeměňované společnosti (zkracuje lhůtu pro uplatnění práva na dostatečné zajištění pohledávek o tři měsíce a mění vymezení pohledávek, které mohou být zajištěny), zavádí novou formu rozdělení obchodních společností (tzv. vyčlenění, které zakládá mezi rozdělovanou a nástupnickou společností vztah mateřské a dceřiné společnosti) a zpřesňuje některé sporné otázky (např. výslovně stanoví, že se společnost může účastnit více přeměn se stejným rozhodným dnem). Na nejdůležitější změny se blíže zaměříme v tomto článku.
A. Zrušení povinnosti oznamování v obchodním věstníku (§ 33 ZoPSD)
Proces přeměny společností doposud probíhal tak, že:
1. došlo k vyhotovení projektu přeměny (tj. stěžejního dokumentu v procesu přeměny společnosti, který popisoval celou plánovanou transakci, tedy např. uváděl, o jakou přeměnu společnosti se jedná, kterých společností se týká a specifikoval, jaký majetek a dluhy přecházejí na jakou nástupnickou společnost),
2. tento projekt přeměny se uložil do sbírky listin obchodního rejstříku a
3. po jeho uložení bylo nutné v obchodním věstníku zveřejnit oznámení o uložení projektu do sbírky listin spolu s upozorněním pro věřitele na jejich práva. Cena za zveřejnění v obchodním věstníku se pohybovala v závislosti na počtu normostran v částce 1 500 Kč až 4 900 Kč bez DPH (pokud bylo oznámeno učiněno online, při jiných podání byla připočtena ještě přirážka ve výši 20 %).
Novela přináší následující změny:
1. projekt přeměny se i nadále ukládá do sbírky listin obchodního rejstříku, avšak spolu s ním se nově ukládá i upozornění pro věřitele, zástupce zaměstnanců, popřípadě zaměstnance a společníky nebo členy na jejich práva podle ZoPSD, tedy:
-
v obchodním věstníku se již nezveřejňuje oznámení o uložení projektu do sbírky listin,
-
v obchodním věstníku se nezveřejňuje ani upozornění pro věřitele, ale zakládá se spolu s projektem do sbírky listin obchodního rejstříku, avšak současně,
-
se rozšiřuje rozsah osob, které je třeba upozornit na jejich práva (tj. nejen věřitele jako doposud, ale i zástupce zaměstnanců, popřípadě zaměstnance a společníky nebo členy,
2. pokud má osoba zúčastněná na přeměně internetové stránky, musí se upozornění pro věřitele a další osoby zveřejnit i na nich (§ 33 odst. 3 ZoPSD),
3. vše je nutné učinit alespoň 1 měsíc přede dnem, kdy má být přeměna schválena.
Pokud má osoba zúčastněná na přeměně internetové stránky a nechce projekt přeměny zakládat do sbírky listin obchodního rejstříku dle výše uvedeného postupu, nabízí zákon alternativní řešení v § 33a ZoPSD, dle kterého lze:
-
projekt přeměny a upozornění pro věřitele a další osoby zveřejnit na internetových stránkách po dobu alespoň 1 měsíce přede dnem, kdy má být přeměna schválena, do doby 1 měsíce po jejím schválení nebo neschválení a
-
současně je třeba do obchodního rejstříku zapsat údaje o přeměně a
-
do sbírky listin uložit upozornění pro věřitele a další osoby na jejich práva
Novela vypustila ustanovení o postupu v případě výpadku internetových stránek na více než 24 hodin. Je třeba však dostatečným způsobem zabezpečit internetové stránky a publikované dokumenty podepsat uznávaným elektronickým podpisem nebo zapečetit uznávanou elektronickou pečetí.
B. Změny v ochraně věřitelů (§ 35 a násl. ZoPSD)
Zákon obsahuje několik ustanovení na ochranu věřitelů osob zúčastněných na přeměně, zejména mohou požadovat poskytnutí dostatečného zajištění, jestliže se v důsledku přeměny zhorší dobytnost jejich dosud nesplatných pohledávek. Nedojde-li mezi věřitelem a osobou zúčastněnou na přeměně či nástupnickou společností nebo družstvem k dohodě o způsobu zajištění pohledávky, zřídí dostatečné zajištění soud na návrh věřitele.
Novela přináší v tomto směru tyto významné změny:
-
dochází ke změně ve vymezení pohledávek, jejichž zajištění se mohou věřitelé domáhat; doposud byla ochrana omezena pouze na nesplatné pohledávky, které vznikly před zápisem přeměny do obchodního rejstříku, nově se může jednat i o pohledávky budoucí či podmíněné, vždy však za předpokladu, že půjde o pohledávky ze závazků vzniklých před zveřejněním (§ 33 ZoPSD) nebo uveřejněním (§ 33a ZoPSD) projektu přeměny,
-
zkracuje lhůtu pro uplatnění práva, když nově musí být právo na dostatečné zajištění uplatněno u soudu do 3 měsíců ode dne zveřejnění projektu přeměny nebo jeho uveřejnění, jinak zaniká,
-
výslovně se stanovuje, že podání návrhu věřitele není na překážku pokračování procesu přeměny a přeměna může být zapsána do obchodního rejstříku i přesto, že byl podán návrh na zřízení dostatečného zajištění,
-
výslovně se stanovuje, že soud o zřízení zajištění rozhoduje usnesením, přičemž usnesení je předběžně vykonatelné, tj. zajištění bude zřízeno bez ohledu na případně podané odvolání (§ 171 OSŘ), účinky zajištění však nastávají nejdříve dnem, kdy se stal zápis přeměny do obchodního rejstříku účinným vůči třetím osobám,
-
výslovně se uvádí, že dostatečné zajištění bude přímo zřízeno soudem, neboť byla doposud dovozována pravomoc soudu jen ke konstatování parametrů dostatečného zajištění,
-
soud zajištění zřídí, pokud věřitel osvědčí důvodnou obavu, že přeměna zhorší dobytnost jeho pohledávky (postačí, že se zhoršení dobytnosti jeví jako pravděpodobné, nemusí se jednat o vysokou míru pravděpodobnosti blížící se jistotě).
C. Znalce již není nutné jmenovat soudem (§ 28 ZoPSD)
Zákon v některých případech vyžaduje ocenění nebo přezkoumání znalcem (např.…